ALAT KEMAHIRAN BERFIKIR
PETA MINDA
• Dicetuskan oleh Tony Buzan
• Definisi : sebuah lakaran grafik dengan tajuk / isi utama diletakkan di
bahagian tengah dan idea yang lain dikembangkan di
sekelilingnya
• Tujuan peta minda :
– organisasi idea dalam bentuk gambar dan kata kunci
– bantu mengingat dgn mudah ( mata & otak kerja
serentak)
– mencatat nota dgn ringkas dan mudah
– guna otak kanan (menggambarkan) dan otak kiri
(analisis)
– kembang kreativiti, organisasi persembahan idea.
• Ciri peta minda
– kreatif dan tidak formal
- lukis, lorek, gambar, kata
kunci, garisan, kotak
– tajuk diletakkan di tengah - idea lain di luar
– guna warna, anak panah, rajah dan kod utk kait
antara idea
– buat gambaran yg menarik
• Kegunaan peta minda
– mencatat nota
– mencatat isi penting dari teks @ bahan yg dibaca
– perancangan dlm membuat laporan
– membuat sinopsis
– membuat persembahan hasil perbincangan dan
sumbang saran
7
• Cara membina Peta Minda
1. Tuliskan tajuk ditengah kertas
2. Lukis garisan atau apa jua bentuk utk melingkungi tajuk
3. Letakkan imej berwarna utk menggambarkan tajuk
4. Buat garisan, ranting atau cabang berdasarkan tajuk
utama
5. Buat garisan halus dari garisan yg besar
6. Guna satu perkataan atau kata kunci
7. Guna simbol tertentu atau gambarajah utk beri makna
lebih jelas
8. Warnakan garisan dan simbol dgn warna terang
cth : gambar buluh utk menerangkan kegunaan buluh.
12
PENGURUSAN GRAFIK (GO)
• Pengurusan Grafik atau Grafik Organiser (GO)
adalah suatu bentuk ilustrasi atau lakaran.
• Ia digunakan untuk membantu dan
menguruskan cara berfikir secara tersusun dan
menyedari proses pemikiran berlaku
• Digambarkan secara lebih mudah dan jelas
• Pemilihannya bergantung kepada tujuan, situasi
dan perhubungan dengan aspek lain
13
Contoh GO:
• GO banding beza
• GO mengkategori
• GO membuat keputusan
• GO menyelesaikan masalah
• GO menjana idea
• GO fishbone cause-and-effect
No comments:
Post a Comment